
prof. zw. dr hab. Bronisław Siemieniecki
Dane kontaktowe
(56) 611 46 74
—
—
—
Obszarem badań prowadzonych przez prof. Bronisława Siemienieckiego jest pedagogika medialna a szczególnie teoria konstruktywistyczno – kognitywistyczna edukacji medialnej, problemy roli i miejsca mediów w społeczeństwie informacyjnym.
Przedmiotem badań jest stosowanie mediów w edukacji, wykorzystanie technologii informacyjnej w kształceniu, dokształcaniu i samokształceniu na odległość, problemy wpływu mediów na procesy poznawcze, stymulacja uczących się do myślenia twórczego z pomocą komputerów. Wykorzystanie komputerów w procesie kształcenia a szczególnie w procesie monitorowania dydaktycznego, diagnostyce i terapii a także problemy związane z pierwszym kontaktem uczącego się z komputerem. Zastosowania komputerów w rewalidacji oraz badanie zagrożeń, jakie dotykają człowieka wraz z rozwojem technologii komunikacyjnej.
Prowadzone przez prof. Bronisława Siemienieckiego prace naukowo – badawcze ukierunkowane są na poszukiwania idące w kierunku budowania teoretycznych podstaw pedagogiki medialnej, dydaktyki wspartej komputerami a szczególnie technologii kształcenia. Chodzi m.in. o problemy związane z ikonicznością (obrazowaniem) oraz treściami zawartymi w sieci komputerowej a także kształt technologii informacyjnej w zakresie edukacji zdalnej.
Dociekania naukowe prof. Bronisława Siemienieckiego mają swoje korzenie w edukacji humanistycznej wspartej technologią informacyjną.
—
Dorobek naukowy
W obszarze teoretycznych podstaw pedagogiki medialnej prof. Bronisław Siemieniecki:
- Stworzył podstawy teoretyczne teorii kognitywistyczno – konstruktywistycznej pedagogiki medialnej. W oparciu o stworzone podstawy teoretyczne powstała subdyscyplina pedagogiczna pedagogika medialna. Podstawowe założenia zostały zaprezentowane w podręczniku pt. Pedagogika medialna, wydanym przez PWN w Warszawie.
- Opracował założenia kształcenia humanistów w tym przede wszystkim pedagogów w zakresie edukacji medialnej i technologii informacyjnej. Stworzona przez niego specjalność pedagogiczna Komputery w edukacji, stanowi ważny wkład do rozwoju pedagogiki medialnej.
- Rozwinął teorię wiadomości w tej części, która dotyczy mechanizmów i zjawisk towarzyszących wykorzystaniu mediów do stymulowania uczących się do działań twórczych. Prowadzone badania obejmują wpływ mediów w tym komputerów na odbiorcę (min. badania wpływu mediów na obszar podkorowy mózgu).
- Jest pomysłodawcą pisma naukowego pt. Kognitywistyka i media w edukacji – półrocznik interdyscyplinarny, poświęcony problemom przetwarzania informacji w mózgu.
- Podejmował pracę naukową z szeregiem ośrodków akademickich na świecie m.in. z University of Cantabria, The School of Information, University of Michigan w USA. Prowadzone są także wykłady na odległość, seminaria naukowe (polsko – hiszpańskie, polsko – norweskie, polsko – japońskie) oraz konferencje międzynarodowe poświęcone zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji. Przykładowe tematy wykładów na odległość:
- Przegląd narzędzi zdalnego nauczania – próba edukacyjnych zastosowań.
- Wirtualna szkoła – wykorzystanie sieci Internet w zdalnym nauczaniu.
- Zaawansowane narzędzia zdalnego nauczania – Centra Symposjum, WebEX.
- Prezentacja eksperymentów z zakresu zdalnego nauczania, zrealizowanych w School of Information, University of Michigan.
- Dyskusja nad możliwościami i ograniczeniami wykorzystania kształcenia na odległość w edukacji nauczycieli.
- Jest pomysłodawcą i organizatorem spotkań podoktorskich dla specjalistów podejmujących problemy społeczeństwa informacyjnego. Spotkania stanowią interdyscyplinarne forum naukowe poświęcone problemom wykorzystania mediów w edukacji. Obecnie realizowane są w ramach Sekcji Pedagogiki Mediów Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.
- Od 2000 roku zrealizował 8 grantów i projektów badawczych w tym m.in. grant KBN 1H01F 021 19 nt. Rola i miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych w Polsce (Wyniki badań zostały zaprezentowane w książce Technologia informacyjna w polskiej szkole. Stan i zadania, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003).
- Uczestniczy w pracach 17 towarzystw naukowych, rad czasopism i różnych gremiach naukowych polskich i zagranicznych.
- Uczestniczy w kształceniu kadr naukowych w obszarze wykorzystania technologii informacyjnej w edukacji m.in.
- wypromował 11 doktorów, 215 licencjatów, 495 magistrów;
- brał udział w przewodach: profesorskich – 4, habilitacyjnych – 4, doktorskich – 25.
- Prowadzi seminarium doktorskie nt. Kognitywistyczne problemy wykorzystania technologii informacyjnej w edukacji.
- Przez osiem lat pełnił funkcję kierownika studiów doktoranckich na kierunku Pedagogika (od ich organizacji do 2007 roku).
- Jest autorem wielu publikacji poświęconych zagadnieniom związanym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji. Są to:
a) prace naukowe opublikowane w formie książkowej – 33, w tym 22 pod redakcją, 5 współautorskie; książki: „Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych” – pięć wydań a „Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej w edukacji“ – cztery wydania;
b) podręcznik „Pedagogika medialna“ wydany przez PWN ujmuje podstawy nowej subdyscypliny naukowej w pedagogice.
c) oryginalne prace naukowe – ponad 100 w tym 61 o znaczeniu szczególnym dla pedagogiki medialnej;
d) kilkadziesiąt opracowań metodycznych dla nauczycieli uczestniczących w warsztatach komputerowych, warsztatach pedagogicznych organizowanych przez resort edukacji narodowej.
- Jest autorem 39 recenzji publikacji, które poświęcone zostały wykorzystaniu technologii informacyjnej i edukacji medialnej oraz społeczeństwu informacyjnemu.
- Stworzył i kieruje cykliczną konferencją naukową nt. Technologia informacyjna w zmieniającej się edukacji (patrz Historia Zakładu Technologii Kształcenia).
W obszarze praktyki edukacyjnej:
- Opracował podstawy teoretyczne oraz program pięcioetapowego kształcenia studentów kierunku „Pedagogika” w zakresie technologii informacyjnej i edukacji medialnej oraz wdrożył go do praktyki edukacyjnej w Instytucie Pedagogiki UMK w Toruniu. Obecnie specjalność ta realizowana jest w kilku uniwersytetach i wyższych uczeniach prywatnych.
- W roku 1992 stworzył podstawy programowe unikalnego Studium Podyplomowego Metody komputerowe pedagogiki szkolnej, które przygotowuje pedagogów oraz nauczycieli nauczania początkowego do efektywnego wykorzystania najnowszych osiągnięć techniki komputerowej w pracy dydaktycznej, w diagnostyce i terapii pedagogicznej oraz zarządzaniu szkołą i monitoringiem dydaktycznym. Studium ze względu na swój program kształci także nauczycieli do posługiwania się technologią informacyjną oraz mediami w szkole.
- Stworzył i redaguje Multimedialną Bibliotekę Pedagogiczną, w ramach której wyszło dotychczas 35 tomów poświęconych wykorzystaniu technologii informacyjnej w edukacji oraz służących dyskusji naukowej nad wykorzystaniem nowoczesnych technologii komunikacyjnych w edukacji (patrz Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna).
- Zbudował ośrodek kształcenia, w którym szkolono m.in. w ramach programu Interklasa ponad 1200 nauczycieli w zakresie wykorzystania technologii informacyjnej w edukacji.
- Stworzył założenia nowoczesnego programu kształcenia dla edukacji powszechnej wspartej technologią komputerową realizowanego w systemie kształcenia na odległość.
- Stworzył założenia nowoczesnego programu kształcenia dla pedagogów w zakresie edukacji medialnej i edukacji informatycznej oraz komputerowej diagnostyki i terapii pedagogicznej.
- W roku akademickim 2002- 2003 wspólnie z firmami Microsoft i Intel zrealizował eksperyment dotyczący nowego programu technologii informacyjnej dla studentów uczelni wyższych pod nazwą Nauczanie ku przyszłości.
- Pełnił funkcje: Wicedyrektora Instytutu Pedagogiki, Kierownika Studiów Doktoranckich, Kierownika Wyższych Studiów Licencjackich z Pedagogiki, specjalność: Technologia informacyjna w edukacji oraz opiekuna specjalizacji Metody komputerowe pedagogiki szkolnej na pięcioletnich studiach magisterskich. Poza UMK pełnił funkcję Rektora Wyższej Szkoły Suwalsko-Mazurskiej w Suwałkach oraz Dziekana Wydziału Pedagogicznego w WSHE we Włocławku.
- W roku 1995 został powołany na Dyrektora Micrografx Training and Didactic Center in Torun. Funkcję tę pełnił do 2000 roku. Centrum prowadziło badania nad zastosowaniem oprogramowania graficznego w polskiej edukacji, pozostając wówczas jedynym autoryzowanym ośrodkiem szkoleniowym w Europie Środkowej w zakresie produktów firmy MICROGRAFIX. Centrum odgrywało istotną rolę we wdrażaniu do polskich szkół nowoczesnych rozwiązań dydaktycznych w obrębie technologii informacyjnej, objęło także opieką naukowo – merytoryczną warsztaty komputerowe dla nauczycieli organizowane w Toruniu.
- W latach 1994-2001 przeprowadził liczne wykłady poświęcone dydaktyce ogólnej i dydaktyce mediów. Ministerstwo Edukacji Narodowej kilkakrotnie powierzało mu prowadzenie warsztatów komputerowych dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich z całej Polski, które realizowane były w ramach OSI CompuTrain.
—
Publikacje
Spis monografii, podręczników naukowych
Efektywność dydaktyczna a spoistość struktury treści w telewizyjnych wykładach interdyscyplinarnych wspartych grami dydaktycznymi. Prace Monograficzne Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie, T. 120, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1990. ![]()
![]()
Środki dydaktyczne w procesie myślenia twórczego, Prace Monograficzne Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie, T. 134, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1991. ![]()
![]()
Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych. Wyd. A. Marszałek, Toruń 1994 (wydanie I) – dotychczas 5 wydań. ![]()
![]()
Perspektywy edukacji z komputerem. Wyd. A. Marszałek, Toruń – Płock, 1995, (red.) – dotychczas ukazały się 3 wydania. ![]()
![]()
![]()
Red. naukowa periodyku „Komputer w Szkole” 1996 nr 4.
Red. naukowa periodyku „Toruńskie Studia Dydaktyczne” 1996. T. 8.
Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna. Wyd. A. Marszałek Toruń 1997 – dotychczas 3 wydania. ![]()
![]()
Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej. Cz. I, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna (red). Wyd. A. Marszałek, Toruń 1996 – dotychczas 3 wydania. ![]()
![]()
![]()
Micrografx krok po kroku. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna Wyd. A. Marszałek, Toruń 1999, (współautorstwo). ![]()
![]()
Micrografx krok po kroku. płyta CD z materiałami Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna Wyd. A. Marszałek, Toruń 1999, (współautorstwo).
Internet w szkole. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999 (współautorstwo). ![]()
![]()
Technologia informacyjna w zmieniającej się edukacji. Toruń-Ciechocinek-Suwałki, Wyd. Żak, Warszawa 1999. (red. współautorstwo). ![]()
![]()
Popularna Encyklopedia Mass Mediów, Wyd. Kurpisz, Poznań 1999 – współautor haseł do encyklopedii.
Komputer w rewalidacji, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2000 (współautorstwo). ![]()
![]()
Komputer w rewalidacji, płyta CD z materiałami ćwiczeniowymi, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2000 (współautorstwo).
Edukacja medialna. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002 (współautorstwo). ![]()
![]()
![]()
Technologia informacyjna we współczesnej edukacji. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2002 (red.).
Technologia informacyjna w polskiej edukacji. Stan i zadania. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2002. ![]()
![]()
Informatyka kl. IV (red). Wyd. A. Marszałek, Toruń 2002.
Rola i miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych w Polsce. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2003 (współautorstwo). ![]()
![]()
Redagowanie pisma Kognitywistyka i media w edukacji:
1998 nr 1, 1999 nr 1, 2000 nr 1-2, 2001 nr 1 (w języku angielskim), 2001 nr 2, 2002 nr 1-2, 2003 nr 1-2, 2006 nr 1-2, 2007 nr 1-2. ![]()
![]()
![]()
Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2004 (współredakcja). ![]()
![]()
Komputer w pedagogice specjalnej, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005 (redakcja). ![]()
![]()
![]()
Kształcenie na odległość w świetle badań i analiz, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2005 (redakcja). ![]()
![]()
![]()
Manipulacja informacją w mediach a edukacja, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2006.
Pedagogika medialna, PWN, Warszawa 2007, (redakcja naukowa oraz autorstwo 50 % tekstów).
Manipulacja, media, edukacja, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007 (redakcja). ![]()
![]()
![]()
![]()
___
Spis artykułów po uzyskaniu tytułu naukowego doktora habilitowanego
___
Rok 1997
Technology of information versus education – an outline of problems. „Athenaeum” 1997, nr 1.
Potrzeby przemian w edukacji na rzecz rozwoju myślenia. W: K. Rubacha, Wokół szkoły i edukacji. Syntezy i refleksje. Wyd. A. Marszałek Toruń 1997. ![]()
Hipermedia w procesie kształcenia. – zarys problemów edukacyjnych. W: red. A. Burewicz, H. Gulińska, Chemia a żywność. Materiały X Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii. Kiekrz, 6-10. 06. 1997.
Technologia informacyjna a wychowanie – zarys problemów. W: Materiały XIII Konferencji Informatyka w Szkole. Lublin 17-20. 09. 1997.
Multimedia w edukacji – zarys koncepcji edukacji w szkole podstawowej kl. 4-8. W: Media a Edukacja: Materiały konferencyjne I Konferencji Media a Edukacja. Wydawnictwo eMPI2 Poznań 1997.
Komputer w samodzielnym zdobywaniu wiedzy. W: J. Półturzycki, Jak studiować zaocznie. Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997.
Komputery i wychowanie – podstawowe dylematy edukacji w: Wychowanie a polityka. Tradycje i współczesność (red.) Witold. Wojdyło, Michał Strzelecki, Wyd. UMK, Toruń, 1997.
Recenzja książki: A. Stuur. Windows dla dzieci. NAKOM, Poznań 1996. W: „Kultura i Edukacja” 1997, nr 3-4.
Rok 1998
Kognitywistyka a media. Obszary cywilizacyjnych zagrożeń i możliwości. „Kognitywistyka i media w edukacji”, 1998, nr 1.
Komputerowa diagnostyka i terapia pedagogiczna: zarys problemu, w: Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej / pod red. Bronisława Siemienieckiego, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 1998, s. 9-23. ![]()
Zastosowanie programów komputerowych w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych, w: Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej / pod red. Bronisława Siemienieckiego, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 1998, s. 25-52.![]()
Technologia informacyjna w edukacji. W: Media a Edukacja. Materiały II Międzynarodowej Konferencji Poznań 1998, Wydawnictwo eMPI2 Poznań 1998.
Multimedialne sieci informacyjne – obszary cywilizacyjnych zagrożeń i możliwości, w: Siemienieccki B., Multimedialne i sieciowe systemy informacyjne. Materiały konferencyjne (red.) Cz. Daniłowicz, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998.
Rok 1999
„Micrografx krok po kroku” – Książka elektroniczna na CD-ROM (współautor W. Lewandowski), Toruń 1999.
Popularna Encyklopedia Mass Mediów, Wyd. Kurpisz Poznań 1999, – współautor haseł do encyklopedii.
Kognitywistyczne aspekty technologii edukacyjnej – kierunki badań. W: Technologia informacyjna w zmieniającej się edukacji. red B. Siemieniecki, A. Skarbińska, J. Sykulski, Ciechocinek-Toruń-Suwałki, Wyd. Żak 1999. ![]()
Internet jako techniczne medium w procesie kształcenia – wirtualna szkoła, Informatyka w szkole XV, Katowice, 24-27.09.1999, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego MEN.
Edukacja medialna i technologia informacyjna w dobie przemian, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 2 (7) 1999. ![]()
Rok 2000
Education through the media and information technology in the age of transformation. W: red. St. Juszczyk, Transforming educational reality in Poland at the threshold of the 21st century, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000. ![]()
System kształcenia nauczycieli technologii informacyjnej i edukacji medialnej. Media a Edukacja: Materiały konferencyjne III Konferencji Media a Edukacja. Poznań 2000.
Kognitywistyczne problemy TI w przemianach oświatowych. w: Materiały z V Ogólnopolskie Sympozjum Przemiany w Oświacie Rzeszów – Czudec 2000.
Pięcioetapowy system kształcenia nauczycieli technologii informacyjnej i edukacji medialnej. w: Materiały pokonferencyjne III Konferencji Informatyczne kształcenie nauczycieli, Kraków 25-26. 09. 2000 roku.
Technologia informacyjna we współczesnej edukacji, w: Materiałach Pokonferencyjnych Konferencji naukowej Pedagogika i Informatyka 15-16 czerwca 2000, (red.) Andrzej W. Mitas, Politechnika Śląska w Katowicach, 2000.
Edukacja kognitywistyczna w dobie komputerów, w: O nowy humanizm w edukacji, (red.) Janusz Gajda, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000
Rok 2001
Wprowadzenie w problematykę wykorzystania komputerów w rewalidacji, W: red. B. Siemieniecki, J. Buczyńska, Komputer w rewalidacji. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. ![]()
Możliwości i ograniczenia systemów eksperckich w edukacji. W: red. B. Siemieniecki, J. Buczyńska, Komputer w rewalidacji. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. ![]()
Komputerofobia – negatywna reakcja na technologie informacyjną. W: red. B. Siemieniecki, J. Buczyńska, Komputer w rewalidacji. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. ![]()
Multimedia – hipermedia w edukacji. W: Materiały z XVII Konferencji Informatyka w szkole. Mielec 19-22. 09. 2001.
Pedagogika kognitywistyczna – podstawa edukacji XXI wieku. W: red. A. Nalaskowski, K, Rubacha, Materiały pokonferencyjne Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. UMK Toruń 2001. ![]()
Kierunki zmian we współczesnej edukacji a technologia informacyjno komunikacyjna, w: red. St. Juszczyk, Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001.
Rok 2002
Kognitywistyczne aspekty technologii edukacyjnej – kierunki badań, w: red. B. Siemieniecki, Technologia informacyjna w polskiej edukacji, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2002. ![]()
Edukacja medialna i technologia informacyjna w dobie reform kształcenia nauczycieli. W: Materiały z XVIII Konferencji Informatyka w szkole. Toruń 18-21. 09. 2002.
Integracja europejska a przemiany w polskiej edukacji medialnej. Media a Edukacja: Materiały konferencyjne IV Konferencji Media a Edukacja. Poznań 2002.
Rok 2003
Rola i miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych w Polsce. Kognitywistyka edukacyjna marzenia czy rzeczywistość, w: red Lewowicki T., Siemieniecki B., Rola i miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych w Polsce. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2003. ![]()
Edukacja informatyczna i edukacja medialna jako jeden przedmiot kształcenia w szkole podstawowej i gimnazjum. „Chowanna”, tom 1 (20), 2003, ss. 123-131. ![]()
Edukacja medialna i technologia informacyjna w dobie przemian, red. J. Morbitzer, Kraków 2003.
Edukacja informatyczna i edukacja medialna jako jeden przedmiot kształcenia w szkole podstawowej i gimnazjum, w: red. J. Morbitzer, Komputer w edukacji, Kraków 2003, ss. 239-244.
Edukacja medialna i technologia informacyjna w dobie reform kształcenia nauczycieli, w: red. R. Parzęcki, Włocławek 2003, ss. 153-158.
Zagrożenia wynikające z powszechnego wprowadzenia technologii informacyjnej do życia człowieka, w: red. Ks. K. Konecki, ks. I. Werbiński, Edukacja, kultura, teologia , Toruń 2003, ss. 195-208.
Rok 2004
Information technology and medial education In the contemporary school, „The New Educational Review”, 2004, nr 2, ss. 105-112. ![]()
Kognitywistyka a edukacja medialna, w: red. T. Lewowicki, B. Siemieniecki, Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2004. ![]()
Rozwój i przemiany pedagogiki medialnej na progu trzeciego tysiąclecia, „Rocznik Pedagogiczny” t. 27, 2004, ss. 205-221.
Pięcioetapowy system kształcenia nauczycieli technologii informacyjnej i edukacji medialnej w: red. W. Furmanek, A. Piecuch, Dydaktyka informatyki. Problemy metodyki, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004, ss. 231-240,
Przemoc w Internecie – przegląd wyników badań, w: red. M. Furmanek, Wyd. WISzZ, Gorzów Wielkopolski, 2004.
Determinizm medialny a kompetencje medialne, Media a Edukacja: Materiały konferencyjne V Międzynarodowej Konferencji Media a Edukacja. Poznań 2004.
Informacja a komunikacja w mediach, Kognitywistyka i media w edukacji, 2004, nr 1-2.
Rok 2005
Badania nad możliwościami i ograniczeniami e-learningu w edukacji, w: red. B. Siemieniecki, Kształcenie na odległość w świetle badań i analiz, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2005. ![]()
Technologie informacyjne zagrożeniem czy wsparciem dla dziecka. Kilka uwag krytycznych, w: red. St. Juszczyk, I. Polewczyk, Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, Wyd. A. Marszałek, 2005.
Informacja a komunikacja w mediach, w: red. K. Wenta, E. Perzycka, Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna wobec zagrożeń transformacyjnych, Wyd. USz, Szczecin 2005.
Komputerowa diagnostyka i terapia pedagogiczna – uwagi wstępne, w: red. B. Siemieniecki, Komputer w pedagogice specjalnej, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2005. ![]()
Koncepcje wykorzystania komputerów w edukacji – zarys problemów, w: red. P. Petrykowski, Opieka a edukacja. Studia dedykowane Profesorowi Marianowi Byblukowi z okazji 70 rocznicy urodzin, Wyd. UMK Toruń 2005. ![]()
Podstawowe koncepcje społeczeństwa informacyjnego a pedagogika medialna, „Pedagogika Mediów”, 2005, nr 1, ss. 85-99.
Research on Using Internet In Education, „The New Educational Review”, 2006, nr 1 (8), ss. 37-96
Manipulacja informacją w mediach a edukacja, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2006.
Dydaktyka w dobie komputerów, w: red. K. Denek, W. Starościak, K. Zatoń, Edukacja Jutra, Wrocław 2006-10-22
Rok 2006
Research on Using Internet In Education, „The New Educational Review”, 2006, nr 1 (8), ss. 37-96. ![]()
Manipulacja informacją w mediach a edukacja, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2006.
Dydaktyka w dobie komputerów, w: red. K. Denek, W. Starościak, K. Zatoń, Edukacja Jutra, Wrocław 2006-10-22
Konstruktywistyczno-kognitywistyczna koncepcja wykorzystania komputerów w edukacji. Edukacja informacyjna: komputer, Internet i multimedia w domu, szkole i w pracy / pod red. Kazimierza Wenty, Elżbiety Perzyckiej. Szczecin: Oficyna Wydawnicza CDiDN, 2006. s. 105-109 ![]()
Informacja a komunikacja w mediach, „Kognitywistyka i media w edukacji”, 2006, nr 1/2, ss. 9-20.
Rok 2007
Konstruktywistyczno – kognitywistyczna teoria edukacji a nowe technologie, „Zeszyty Naukowe WSHE, Nauki Pedagogiczne”, T. XXIV, Włocławek 2007, ss. 23-28.
Rozwijanie myślenia w szkole podstawowej w klasach IV-VI na drodze do społeczeństwa informacyjnego, w: red. K. Wenta, E. Perzycka, Edukacja informacyjna. Neomedia w dydaktyce i działaniach wychowawczo – opiekuńczych, Wydawnictwo USz, Szczecin 2007.
Koncepcja samouctwa Kazimierza Wenty a technologia informacyjna, red. E. Perzycka, A. Stachura, Pedagogika informacyjna. Media w kształceniu ustawicznym, Wydawnictwo USz, Szczecin 2007. ![]()
Pedagogika medialna w kształceniu nauczycieli, w: red. J. Grzesiak, Ewaluacja i innowacje w edukacji nauczycieli, Wyd. UAM, Kalisz 2007. ![]()
Komunikacja a społeczeństwo, w: red. B. Siemieniecki, Pedagogika medialna, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
Media w wymiarze społecznym i indywidualnym, w: red. B. Siemieniecki, Pedagogika medialna, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
Przedmiot i zadania mediów w komunikacji, w: red. B. Siemieniecki, Pedagogika medialna, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
Media a patologie, w: red. B. Siemieniecki, Pedagogika medialna, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
Problemy pedagogiki medialnej, w: red. B. Siemieniecki, Pedagogika medialna, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
Teoria kognitywistyczna w edukacji wspieranej mediami, w: red. B. Siemieniecki, Pedagogika medialna, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
Konstruktywizm w edukacji wspieranej mediami, w: red. B. Siemieniecki, Pedagogika medialna, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
Taksonomia zastosowań technologii informacyjnej w edukacji, w: red. B. Siemieniecki, Pedagogika medialna, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
Zastosowanie technologii informacyjnej w pedagogice specjalnej, w: red. B. Siemieniecki, Pedagogika medialna, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
Kulturowe uwarunkowania znaku, znaczenia i kontekstu, „Kognitywistyka i media w edukacji”, 2007, nr 1-2. ![]()
Koncepcje kognitywistyczne wykorzystania mediów w edukacji, w: red. Maciej Tanaś, Kultura i język mediów, Wyd. Impuls, Kraków 2007.
Dylematy z przekazem podprogowym, w: red. B. Siemieniecki, Manipulacja, media, edukacja, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007. ![]()