
dr hab. Wioletta Kwiatkowska, prof. UMK
Dane kontaktowe:
wkwiatka@umk
(056) 6113101
Działalność zawodowa:
- od 2007 roku adiunkt w Katedrze Dydaktyki i Mediów w Edukacji Wydziału Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu,
- w 2006 roku uzyskała stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na podstawie rozprawy doktorskiej pt.: „Skuteczność dydaktyczna wykorzystani a serwera edukacyjnego w procesie kształcenia na odległość”, napisanej pod kierunkiem prof. zw. dra hab. Bronisława Siemienieckiego,
- w 2003 roku uzyskała stopień nauczyciela kontraktowego,
- w latach 2002-2003 – nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej nr 1 w Golubiu-Dobrzyniu,
ukończyła 5–letnie stacjonarne studia magisterskie z zakresu metod komputerowych w edukacji na kierunku Pedagogika UMK (2002 r.).
Działalność dydaktyczna:
- przygotowanie materiałów i prowadzenie zajęć dydaktycznych w systemie tradycyjnym i e-learning z przedmiotów: Administrowanie platformą e-learning (ćwiczenia), Technologie informacyjne (wykład +ćwiczenia), Multimedia strumieniowe w edukacji (wykład + ćwiczenia), Media w edukacji (ćwiczenia), Projektowanie edukacyjnych aplikacji multimedialnych (ćwiczenia), Podstawy informatyki i obsługi komputera (wykład + ćwiczenia), Podstawy dydaktyki (ćwiczenia), Nowoczesne technologie nauczania i uczenia się (ćwiczenia), Interaktywne media cyfrowe (ćwiczenia), seminarium dyplomowe.
Zainteresowania naukowe:
Jej zainteresowania naukowe i aktywność badawcza koncentrują się wokół zagadnień związanych z dydaktyką kształcenia na odległość, jak również pedagogicznymi aspektami przemian związanych z rozwojem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
Członek Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego, Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego, Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
Odbyte szkolenia, kursy:
- 2014 r. – projekt szkoleniowy „Rozwój kompetencji kadr B+R z wykorzystaniem platformy szkoleniowej” realizowanym przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, co służyło podniesieniu umiejętności pracowników naukowo-badawczych w zakresie zarządzania badaniami oraz komercjalizacji rezultatów prac naukowych
- 2014 r. – kurs z zakresu statystyki dla humanistów i przyrodników UMK, organizator: Wydział Matematyki i Informatyki UMK
- 2013 r. – kurs dokształcający w zakresie tworzenia multimedialnych materiałów do nauczania (60 godzin); organizator: Wydział Matematyki i Informatyki UMK, Toruń
- 2012 r. – kurs dokształcający w zakresie obróbki wideo (30 godzin); organizator: Wydział Matematyki i Informatyki UMK, Uczelniane Centrum Nowoczesnych Technologii Nauczania, Toruń
- 2010 r. – kurs PASW Statistics realizowany w ramach programu ARIADNA, współpracy SPSS z jednostkami akademickimi (16 godzin wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych)
- 2009 r. – zdobycie Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych wydanego przez Polskie Towarzystwo Informatyczne
Granty, projekty:
- 2011 r. udział w projekcie „Multimedialne Centrum e-Edukacji i Wspierania Kształcenia Osób Niepełnosprawnych UMK w Toruniu” jako nauczyciel kursów e-learningowych: „Tworzenie multimedialnych treści e-learningowych”, „Metodyka e-learningu”, dostęp: http://portal.umk.pl/web/otwarte-zasoby, Uniwersyteckie Centrum Nowoczesnych Technologii Nauczania
- 2009/2010 r. uczestnictwo w międzynarodowym projekcie: Pilot project on international course in digital learning environment. Wykonawcy projektu: prof. zw. dr hab. Bronisław Siemieniecki, dr Dorota Siemieniecka, dr Wioletta Kwiatkowska – Katedra Dydaktyki i Mediów WNP UMK i dr Beata Godejord – Nesna University College w Norwegii, dr Elżbieta Perzycka – Uniwersytet Szczeciński. Wyniki badań zaprezentowałam w artykule: The analysis of comments on Internet education blogs on the example of an international project ICT in Social Life, Godejord B., Perzycka E. (eds, 2011), Education Across Borders: e-Didactics of International Module in Socio-Cultural Aspects of ICT, Fredrikke nr 1, ISBN 978-82-7569-197-0
- 18-23.07.2016 Ryga (Łotwa), udział w realizacji projektu #europhome w ramach programu Erasmus+, Akcja 2, Partnerstwo Strategiczne, uczestniczyłam w pracach towarzyszących kategorii budżetowej: Rezultat Intelektualny nr 3 – Guidlines for Educators oraz przygotowałam i wygłosiłam w ramach Intensive Programme Enterpreneurship skill teaching and training programme wykład pt. „E-learning as a new form with successful education”.
Nagrody i wyróżnienia:
- Laureatka konkursu na najlepsze materiały dydaktyczne przygotowane w ramach kursu rozszerzonego, 2013 r.
- Zespołowa nagroda Rektora UMK III stopnia za osiągnięcia uzyskane w dziedzinie naukowo-badawczej w 2011 r. (12 czerwca 2012 r.)
- Nagroda Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu za osiągnięcia uzyskane w działalności organizacyjnej – za pracę w Zespole Sekretarzy Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej na wydziałach toruńskich, 2007 r. – 2015 r.
- Zespołowe wyróżnienie Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu za osiągnięcia uzyskane w dziedzinie naukowo-badawczej w 2015 roku (10.2016 r)
Funkcje organizacyjne pełnione w UMK i ich okres:
- 2015 r. prace w Komisji ds. strategii wdrażania i popularyzacji e-learningu na UMK
- 2015 r. pełnienie zadań obserwatora egzaminu maturalnego
- 2007-2015 r. pełnienie zadań Sekretarza Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej UMK
- 2007/2008 r. pełnienie funkcji kierownika studiów podyplomowych w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej (grant finansowany ze środków budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego)
- 2004 r. – 2015 r. pełnienie zadań sekretarza i pomoc w organizacji cyklicznych Międzynarodowych Konferencji Naukowych organizowanych przez Katedrę Dydaktyki i Mediów w Edukacji WNP UMK
Wykaz publikacji:
(okres po doktoracie)
2016 r.
- Kwiatkowska W., Engaged academic e-learning – research report, „Acta Universitatis Nicolai Copernici” Pedagogika XXXII/2016, Z. 424, s. 151-175, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_PED.2016.029
- Kwiatkowska Wioletta, Majewska Kamila, E-portfolio, czyli jak promować się w sieci, „E-mentor” 2016, Nr 4 (66), s. 33-38.
- Kwiatkowska Wioletta, Skibińska Małgorzata, Activity of online learners [w:] ICT in educational design: processes, materials, resources, Vol. 10, pod red. E. Baron-Polańczyk., Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016, s. 123-137.
- Kwiatkowska Wioletta, Nature of communication in online learning groups [w:] New technologies in education and communication, pod red. D. Siemieniecka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016, s. 227-242.
2015 r.
- Kwiatkowska W., Trendy w badaniach nad edukacją na odległość : przegląd wybranej literatury, [w:] Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, pod red. D. Siemienieckiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, s. 239-272.
- Kwiatkowska W., Majewska K., Skibińska M., Umiejętności informacyjne w kontekście nowej kultury uczenia się, [w:] Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym : teoria i praktyka, pod red. H. Batorowskiej, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej. Katedra Kultury Informacyjnej i Zarządzania Informacją, Kraków 2015, s. 195-206.
- Kwiatkowska W., Majewska K., Doświadczenia studentów w pracy z e-portfolio – raport z badań pilotażowych, „Wychowania na co Dzień” 2015 [w druku].
- Kwiatkowska W., Nature of communication in online learning groups, [w:] New Technologies in Education and Communication, eds.: D. Siemieniecka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015 [w druku].
2014 r.
- Kwiatkowska W., Initiative of students using e-learning, [w:] Faces of traditional and new media in education of the 21st century : features, tools, use, eds.: M. Frania, T. Huk, M. Musioł, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014, s. 267-277.
- Kwiatkowska W., E-learning quality control in the Polish higher education system, [w:] Media and trust : theoretical, research and practical contexts, eds.: M. Czerepaniak-Walczak, E. Perzycka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2014, s. 305-314.
- Skibińska M., Kwiatkowska W., Majewska K., Aktywność uczących się w przestrzeni Internetu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2014, ss.222.
- Kwiatkowska W., Community in a virtual classroom, „New Educational Review”, Vol. 35 no. 1, 2014, s. 66-76.
2013 r.
- Kwiatkowska W., Intergenerational Relations in Teaching and Learning Compared to Modern Digital Technologies, [w:] DisCo 2013. New technologies and media literacy education, Center for Higher Education Studies, 2013, ISBN 978-80-86302-45-4, s. 256-259.
2012 r.
- Kwiatkowska W., The remote learning process from the perspective of individual differences, [w:] Young people’s digital everyday life and education : new forms of self-formation, learning and digital literacy , eds.: Erik Bratland, Dorota Siemienicka., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012, s. 88-118.
- Kwiatkowska W., Młodzi dorośli w obliczu kształcenia internetowego : spojrzenie z perspektywy różnicowej, [w:] Człowiek, media, edukacja, pod red. nauk. J. Morbitzera, E. Musiał, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków 2012, s. 257-270.
- Kwiatkowska W., Alfabet e-edukacji, [w:] Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, pod red. B. Siemienieckiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012, s. 595-622.
- Kwiatkowska W., E-learning in academic teaching : research report, „New Educational Review”, Vol. 28 no. 2, 2012, s. 84-93.
2011 r.
- Kwiatkowska W., Wykład w kształceniu na odległość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Toruń 2011, ss. 258.
- Kwiatkowska W., The analysis of comments on Internet education blogs on the example of an international project ICT in Social Life, Godejord B., Perzycka E. (eds, 2011), Education Across Borders: e-Didactics of International Module in Socio-Cultural Aspects of ICT, Fredrikke nr 1, ISBN 978-82-7569-197-0
- Kwiatkowska W., Jak nauczać w sieci? – analiza dobrych praktyk, [w:] Technologie edukacyjne w wymiarze praktycyzmu, pod red. T. Lewowickiego, B. Siemienieckiego, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Toruń 2011, s. 181-195.
- Kwiatkowska W., Skibińska M., Koncepcja pięknego umysłu w kontekście wybranych blogów internetowych, [w:] Człowiek, media, edukacja, pod red. nauk. E. Musiał i I. Pulak, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2011, s. 182-198.
- Kwiatkowska W., Perspektywy wykorzystania podręcznika elektronicznego w edukacji, [w:] Podręczniki i poradniki : konteksty, dyskursy, perspektywy, pod red. M. Chomczyńskiej-Rubachy, Impuls, Kraków 2011, s.165-182
- Kwiatkowska W., Blogi jako wyzwanie edukacyjne, Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela : nowe wyzwania edukacyjne, pod red. J. Migdałka, A. Stolińskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2011, s. 75-84.
2010 r.
- Kwiatkowska W., Kształcenie na odległość jako swoiste rozwinięcie koncepcji wielostronnego nauczania i uczenia się, [w:] Media w edukacji – poglądy, zastosowania, społeczne spostrzeganie, pod red. B. Siemienieckiego, T. Lewowickiego, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 173-180.
- Kwiatkowska W., Sztuka prowadzenia wykładów w Sieci, [w:] Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, pod red. J. Migdałka, W. Folty, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Narodowej w Krakowie, Kraków 2010, s. 169-180.
- Kwiatkowska W., W kręgu edukacji informatycznej i medialnej, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010 (współredakcja z dr Agnieszką Siemińską-Łosko).
- Kwiatkowska W., W kierunku rozwoju pedagogiki medialnej – 10 lat konferencji naukowych w Toruniu, [w:] W kręgu edukacji informatycznej i medialnej, pod red. W. Kwiatkowskiej, A. Siemińskiej-Łosko, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 63-71.
- Kwiatkowska W., Odkrywanie własnej drogi naukowo-badawczej, [w:] W kręgu edukacji informatycznej i medialnej, pod red. W. Kwiatkowskiej, A. Siemińskiej-Łosko, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 75-88.
- Kwiatkowska W., Blogi jako wyzwanie edukacyjne, [w:] Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, pod red. J. Migdałka, W. Folty, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Narodowej w Krakowie, Kraków.
2009 r.
- Kwiatkowska W., Możliwości wykorzystania platformy e-learning w opinii studentów pedagogiki, [w:] Współczesne konteksty edukacyjne technologii informacyjnej, pod red. D. Siemienieckiej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009, s. 222-231.
- Kwiatkowska W., Odniesienia do zasad nauczania Kazimierza Sośnickiego w edukacji informatycznej, [w:] Współczesne odniesienia edukacyjne do pedagogiki Kazimierza Sośnickiego, pod red. B. Siemienieckiego, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009, s. 97-105.
- Kwiatkowska W., Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, pod red. B. Siemienieckiego, PWN, Warszawa 2007 (tom 1-348, tom 2 – 271 – recenzja, „Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika”2009, t. XXIV, Nauki Humanistyczno-Społeczne, zesz. 392, s. 159-162.
- Kwiatkowska W., Międzynarodowa Konferencja Naukowa: „Komunikacja – media – język – edukacja”, Toruń 4-5 maja 2009 roku, „Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika”2009, t. XXV, Nauki Humanistyczno-Społeczne, zesz. 393, s. 236-240.
2008 r.
- Kwiatkowska W., Skuteczność dydaktyczna wykładów uproblemowionych w kształceniu na odległość, [w:] Postępy e-edukacji, praca zbiorowa pod red. Zespołu Ośrodka Kształcenia na Odległość OKNO PW, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2008, s. 152-163.
- Kwiatkowska W., Multimedia strumieniowe w edukacji, [w:] Edukacja czytelnicza i medialna. Skrypt dydaktyczny dla nauczycieli studiów podyplomowych, pod red. W. Kwiatkowskiej, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2008, s. 169-190.
- Kwiatkowska W., Możliwości i ograniczenia kształcenia na odległość – ujęcie teoretyczne i praktyczne, [w:] Media w procesie informacyjno-komunikacyjnym, pod red. T. Lewowickiego, B. Siemienieckiego, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 54-62.
- Kwiatkowska W., W kierunku rozwoju dydaktyki. Od dydaktyki tradycyjnej do dydaktyki cyfrowej sieci, [w:] Współczesne problemy kształcenia na odległość, pod red. T. Lewowickiego, B. Siemienieckiego, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 126-143.
2007 r.
- Kwiatkowska W., Interakcje pomiędzy studentami a wykładowcą i w gronie studentów podczas wykładów tradycyjnych i na odległość, [w:] Wybrane aspekty technologii informacyjnej w edukacji, pod red. D. Siemienieckiej, A. Siemińskiej-Łosko, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 144-159.
- Kwiatkowska W., E-learning w kształceniu pedagogów – projekt badań, [w:] Informatyka, edukacja, gospodarka, turystyka, pod red. A. Mreły, P. Szymańskiego, Zeszyty Naukowe WSG, tom 5, nr 2, Wyd. Uczelniane WSG, Bydgoszcz 2007, s. 167-174.
- Kwiatkowska W., Wpływ formy wykładu na jego skuteczność dydaktyczną w kształceniu akademickim – wyniki badań własnych, [w:] „E-mentor”, nr 1 (18), SGH Warszawa 2007, s. 58-61.
- Kwiatkowska W., Sprawozdanie z V Krajowej Konferencji Naukowej nt. Manipulacja w mediach a edukacja (29-30 marca 2006 r., UMK Toruń), „Kognitywistyka i Media w Edukacji” 2007, nr 1-2, s. 231-233.
- Kwiatkowska W., Sprawozdanie z VI Krajowej Konferencji Naukowej nt. Media w edukacji – szanse i zagrożenia (28-29 maja 2007 r., UMK Toruń), „Kognitywistyka i Media w Edukacji” 2007, nr 1-2, s. 235.
2002-2006 r.
(okres sprzed doktoratu)
- Kwiatkowska W., Prezentacja multimedialna pt.” Owoce i warzywa” jako przykład wykorzystania programu prezentacyjnego do pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, [w:] Pedagogika Informacyjna, pod red. K. Wenty, E. Perzyckiej, Agencja Wydawnicza „KWADRA”, Szczecin 2003, s. 202-205.
- Kwiatkowska W., Zainteresowanie studentów polską kulturą narodową prezentowaną w Internecie w świetle badań własnych, [w:] Pedagogika Informacyjna, pod red. K. Wenty, E. Perzyckiej, Oficyna Wydawnicza CDiDN, Szczecin 2004, s. 269-274.
- Kwiatkowska W., Polska kultura narodowa w Internecie – doniesienia z badań, [w:] Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, pod red. T. Lewowickiego, B. Siemienieckiego, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2004, s. 86-99.
- Kwiatkowska W., Preface to the book „Information Technology in Polish Schools. The Status Quo and the Aims.” by Professor Bronisław Siemieniecki. Publisher Adam Marszałek, Toruń 2003, [w:] “The New Educational Review”, Vol. 3, No. 2 (3), pod red. S. Juszczyka, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2004, s. 201-204.
- Kwiatkowska W., Internet a niewidomi, [w:] Komputer w pedagogice specjalnej, pod.red. B. Siemienieckiego, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2005, s. 78-84.
- Kwiatkowska W., Wyrażenie skuteczności dydaktycznej serwera edukacyjnego w drodze naturalnego eksperymentu pedagogicznego – koncepcja badań, [w:] Kształcenie na odległość w świetle badań i analiz, pod red. B. Siemienieckiego, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2006, s. 127-133.