Dane kontaktowe:
dsiemien@umk.pl
56 611 46 70
Konsultacje w semestrze letnim 2015/2016:
Wtorek 14.00-15.00, p. 5
Środa 15.00-16.00 (tyg. parzyste), p. 5
Środa 16.45-17.45 (tyg. nieparzyste), p. 5
Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Szkolnej. Członkini Zarządu Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego (skarbnik), Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Rady Naukowej serii Pedagogica Clinica (Włochy), Kolegium Redakcyjnego pisma Kognitywistyka i Media w Edukacji.
Moje zainteresowania naukowe, badania i aktywność dydaktyczna koncentrują się na pedagogice twórczości, edukacji medialnej, zastosowaniach nowoczesnych mediów, mediach w aspekcie kognitywistycznym, kulturą i językiem mediów. W publikacjach podejmuję również tematykę zastosowania komputerów w terapii pedagogicznej (ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia oprogramowania wspomagającego terapię dzieci z trudnościami logopedycznymi i dysleksją). Aktualnie realizowane przeze mnie badania koncentrują się na poszukiwaniu czynników wpływających na tworzenie, realizację projektów edukacyjnych i projektowanie systemów kształcenia dorosłych (w kontekście edukacji na odległość i wspomaganej ICT).
Publikacje
Książki:
- Siemieniecka – Gogolin D., Postawa i zdolności twórcze nauczycieli a styl użytkowania elektronicznych mediów. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
- Siemieniecka D., Siemińska A., Technologia informacyjna w pracy dydaktycznej i innowacyjnej nauczyciela. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.
- Siemieniecka D., Siemińska-Łosko A (red.), Wybrane aspekty technologii informacyjnej w edukacji. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.
- Nilsen H., Siemieniecka D., (red.) Frederikke, ICT In educational context. Exchanging knowledge between Czech, Nowary and Poland, Hogskolen I Nesna, Norwegia, 2007, nr.14 ISBN 978-82-7569-169-7.
- Siemieniecka D., (red.) Współczesne konteksty edukacyjne technologii informacyjnej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
- Siemieniecka D., Siemieniecki B., Nilsen H., Bratland E., Język nowej komunikacji. Wydawnictwo UMK, Toruń 2010.
Siemieniecka D., Siemieniecki B., Nilsen H., Bratland E., Sprak i medier. Wydawnictwo UMK, Toruń 2010. - Siemieniecka D., Bratland E., (red.), The digital everyday life of young people and education – new forms of self-formation, learning and digital literacy. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Rozdziały w książkach:
- Siemieniecka D., Media a twórczość. W: S.Juszczyk (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004, s. 76-81.
- Siemieniecka–Gogolin D., Portal edukacyjny Scholaris jako przykład komputerowego wspomagania kształcenia (CAI) w nauczaniu na odległość. W: B. Siemieniecki (red), Kształcenie na odległość w świetle badań i analiz. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005, s.113-119.
- Siemieniecka-Gogolin D., Media i twórczość – stan badań. W: J.Migdałek, M. Zając (red.), Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Kompetencje i standardy kształcenia. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006, s. 343-354.
- Siemieniecka-Gogolin D., Nauczyciel dorosłych dla społeczeństwa informacyjnego. W: E.Perzycka (red.), Nauczyciel jutra. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
- Siemieniecka-Gogolin D., Twórczość nauczycieli w kontekście mediów – stan badań w polskiej pedagogice. W: E.Perzycka (red.), Nauczyciel jutra. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
- Siemieniecka-Gogolin D., Możliwości rozwijania aktywności twórczej w nauczaniu i uczeniu się plastyki realizowanej z pomocą komputera. Trendy ve Vzdelavani Technika a informacji technologie, VOTOBIA, Olmouc, Czechy 2006, s. 307-310.
- Siemieniecka-Gogolin D., Narzędzia pomiaru zdolności i postaw twórczych w badaniach pedagogicznych. W: E.Perzycka (red.), Diagnoza i Ewaluacja w Przemianach Edukacyjnych. Oficyna Wydawnicza CDiDN w Szczecinie Wyższa Szkoła Humanistyczna w Szczecinie, Szczecin 2007, s.143-146.
- Siemieniecka D., Aktywność twórcza- wykorzystanie metody projektów w konstruowaniu systemów kształcenia. W: K.Wenta, E.Perzycka (red.), Edukacja informacyjna. Neomedia w dydaktyce i działaniach wychowawczo-opiekuńczych. Zapol, Uniwersytet Szczeciński, s.339-345.
- Siemieniecka D., Twórczość i media – obszary oddziaływań. W: D.Siemieniecka, A.Siemińska-Łosko (red.), Wybrane aspekty technologii informacyjnej w edukacji. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 197-208.
- Siemieniecka D., Technologia informacyjna a twórczość. W: B.Siemieniecki (red.), Pedagogika Medialna t.2, PWN, Warszawa 2007, s. 84-108.
- Siemieniecka D., Internet w edukacji. W: B.Siemieniecki (red.), Pedagogika Medialna t.2, PWN, Warszawa 2007, s.109-120.
Siemieniecka D., Przechwytywanie, edycja i tworzenie filmu z wykorzystaniem oprogramowania Pinnacle Studio. W: W.Kwiatkowska (red.), Edukacja czytelnicza i medialna. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2008, s.191-214. - Siemieniecka D., Możliwości zastosowań programu Power Point w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych a twórczość indywidualna nauczyciela. W: D.Siemieniecka (red.), Współczesne konteksty edukacyjne technologii informacyjnej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
Siemieniecka D., Wychowanie państwowe wartość ponadczasowa, czy przeżytek?. W: B.Siemieniecki (red.), Współczesne odniesienia edukacyjne do pedagogiki Kazimierza Sośnickiego. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009, s.133-138. - Siemieniecka D., The Project method in student education – selected aspects of research on creativity and processes of finding, processing and presenting information In the context of IT. W: E.Perzycka (red.), Towards a better school (International Perspectives). Boise, USA, 2010, s.71-88.
Siemieniecka D., Twórczość człowieka- pomiędzy realnością a wirtualnością, W: B.Bilicka (red.), Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury. UMK, Toruń 2011. - Siemieniecka D., Research on Leisure Time of Digital Era Students, W: Siemieniecka D., Bratland E., (red.), The digital everyday life of young people and education – new forms of self-formation, learning and digital literacy. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012, s.15-42.
- Siemieniecka D., Designing of Didactic Systems – the Selected Aspects of the Computer-Aided Project Method. Zielona Góra 2012 (w druku).
Artykuły:
- Siemieniecka D., rec. Marszałek H. Nauczyciel szkoły dla dorosłych. „Rocznik Andragogiczny 1995-1996″. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998, s.374-375.
- Siemieniecka D., rec. Wielgosz E. Kształcenie dorosłych w Świdwinie. „Rocznik Andragogiczny 1995-1996″. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998, s.375-376.
- Siemieniecka D., Studia podyplomowe w Polsce Informator. W: A. Nalaskowski (red.) „Amicus”, Łódź; Towarzystwo Oświatowe „Szkoła 2001″.
- Siemieniecka D., Kierunki zmian w kształceniu na odległość – Internet w ofensywie. W: B.Siemieniecki, A.Skarbińska, J.Sykulski (red.), Technologia Informacyjna w zmieniającej się edukacji. Materiały Pokonferencyjne z I Ogólnopolskiej Konferencji zorganizowanej przez Zakład Technologii Kształcenia UMK oraz MEN 6-10 września 1999 w Ciechocinku. Wydawnictwo „Żak”, Ciechocinek-Toruń-Suwałki 2000, s. 197-210.
- Siemieniecka D., Dialog w Internecie – blaski i cienie. „Psychologia Rozwojowa” 2001, nr. 1-2/2001, tom 6, s.217-224.
- Siemieniecka D., Twórczy nauczyciel i media. W: Materiały Pokonferencyjne XI Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego pt. Techniki Komputerowe w Przekazie Edukacyjnym. Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001 (w dniach 28-29 września 2001), s.161-168.
- Siemieniecka D., Przemoc w Internecie. „Psychologia Rozwojowa” 2002, nr.4, tom 7, s.34-39.
- Siemieniecka D., Technologia Informacyjna a twórczy nauczyciele. W: T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Rola i miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych w Polsce. Wydawnictwo Adam Marszałek, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Toruń 2002, s.247-253.
- Siemieniecka D., Język Internetu. „Rocznik Pedagogiczny” 2001, tom.24, Polska Akademia Nauk Komitet Nauk Pedagogicznych, M., Dudzikowa, T., Lewowicki (red.), Wydawnictwo Instytut Technologii Eksploatacji.
- Siemieniecka D., Język Internetu – nową formą komunikacji. „Psychologia Rozwojowa” 2002.
- Siemieniecka D., Sprawozdanie z XVI Letniej Szkoły Młodych Pedagogów. „Kultura i Edukacja” 2003, nr. 1, R., Borowicz (red), Wydawnictwo UMK.
- Siemieniecka D., Postawa twórcza nauczycieli a styl użytkowania elektronicznych mediów W: Materiały Pokonferencyjne Edukacja artystyczna a przemiany kulturowe i potencjał twórczy człowieka, Toruń (19-21 września 2003).
- Siemieniecka D., Zdolności i postawa twórcza nauczycieli a styl użytkowania elektronicznych mediów – komunikat z badań. W: W.Limont (red.), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004, s.117-128.
- Siemieniecka D., Zdolności i postawa twórcza a styl użytkowania elektronicznych mediów – wnioski z badań. W: J.Morbitzer (red.), Komputer w edukacji XIV Ogólnopolskie sympozjum naukowe (1-2 października 2004), Kraków 2004, s.203-207.
- Siemieniecka D., Jak wyobrażasz sobie siebie w klasie przyszłości? – badania jakościowe nad postawą i zdolnościami nauczycieli w kontekście mediów”. W: Materiały Pokonferencyjne Konferencji Teoretyczne i praktyczne aspekty edukacji uczniów zdolnych Kształcenie ucznia szczególnie zdolnego – konieczność czy wybór?, Toruń (15-16 października 2004 r.).
- Siemieniecka – Gogolin D., Kształcenie medialne w programie edukacyjnym określanym jako twórczy – wyniki badań jakościowych nad postawą i zdolnościami twórczymi nauczycieli w kontekście mediów. „Nauki o edukacji”, Bydgoszcz 2005 (w druku).
- Siemieniecka – Gogolin D., Funkcje mediów w pedagogice i dydaktyce. W: J. Morbitzer (red), Komputer w edukacji XV Ogólnopolskie sympozjum naukowe (20-22.09 2005), Kraków http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2005/siemieni.pdf.
- Siemieniecka D., Komputer narzędziem edukacyjnym – możliwości zastosowań multimediów strumieniowych w nauczaniu. „Technologia informacyjna i komunikacyjna w edukacji”. Komputer i multimedia w pracy nauczyciela. Szczecin 2006, s.43-48.
- Siemieniecka D., Specyfika procesu nauczania przez Internet a twórczy nauczyciel. Pedagogika Mediów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 94-103.
- Siemieniecka D., Ability and creative attitude with style of using the electronic media. W: H.Nilsen, D.Siemieniecka (red.), „ICT In educational context. Exchanging knowledge between Czech, Norway and Poland”. Hogskolen I Nesna, „Frederikke” 2007, nr.14, s. 40-48.
- Siemieniecka D., Creative use of multimedia technology in teacher’s work (w:) Nilsen H., Perzycka E., (red.) The teacher for the knowledge society. Hogskolen I Nesna, „Fredrikke” 2008, nr 3, s.63-70.
- Siemieniecka D., Janio J., Górnikiewicz J., Perzycka E., Pollard C., Pollard R, Watoła A., „The international Journal of Technology Knowledge and Society”, Priorities in Educational Research A Delhi Study from Poland, 2008, Vol 4, Melbourne, Australia, s.5-18.
- Siemieniecka D., Education in the age of modern information technology in relation to a theory by Jürgen Habermas, W: Elsa Løfsnes, Beata Godejord (red.), Læringsstøttende bruk av Moodle. „Fredrikke” nr 7, 2009 s. 24-28.
- Siemieniecka D., Kognitywistyczne obszary badań pedagogicznych- media i kultura. W: A.Siemińska-Łosko, W.Kwiatkowska (red.), W kręgu edukacji informatycznej i medialnej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, s.331-347.