"Bez rozpatrzenia roli i miejsca mediów we współczesnym świecie niemożliwe jest ukazanie kierunku myślenia w pedagogice. Kierunku, który zatrzyma przerażającą falę zubożenia umysłów młodych ludzi, gdyż dziedzina, za której rozwój jesteśmy odpowiedzialni, zawiodła demokrację. Czas najwyższy na przewartościowanie. Czas na odejście od tego, co nieefektywne i złe."
 B. Siemieniecki,  Pedagogika kognitywistyczna, Kraków 2013
Współczesny nauczyciel powinien być twórczy, poszukiwać nowych dróg i metod działania. Innowator nie waha się przed włączeniem do procesu kształcenia nowych mediów.

A.Siemińska-Łosko, Nowoczesne technologie nauczania i uczenia się w pracy nauczyciela akademickiego, [w:] W.Kwiatkowska, A.Siemińska-Łosko (red.), W kręgu edukacji informatycznej i medialnej,Toruń 2010
"Piękny umysł to nie tylko posiadanie pięknych myśli i sprawne rozwiązywanie problemów, ale sprawdzenie jego możliwości, kultury poznawczej w zderzeniu z innymi umysłami, podczas zgłębiania tematu w trakcie rozmowy, dyskusji. To piękny umysł w akcji. "

W. Kwiatkowska,  M. Skibińska, Koncepcja pięknego umysłu w kontekście wybranych blogów internetowych  [w:] red. E. Musiał, I.Pulak., Człowiek – media - edukacja, Kraków 2011,
Wyzwaniem stojącym przed pedagogiką jest wychowanie do twórczości, kreatywności, selekcji informacji, krytycznego stosunku do mediów masowych, kształtowanie otwartości wobec zmian spowodowanych technologią, ale co najistotniejsze, by czynić to z poszanowaniem etyki, norm, prawa do inności drugiego człowieka, jego godności, języka i dziedzictwa kulturowego.

D.Siemieniecka, Kognitywistyczne obszary badań pedagogicznych –media i kultura, [w:] W.Kwiatkowska, A.Siemińska-Łosko (red.),
W kręgu edukacji informatycznej i medialnej,Toruń 2010
U podstaw edukacji estetycznej „zatroskanej” o rozwój człowieka powinna się wyraźnie uobecnić antropologiczna wiedza i projekty edukacyjne obejmujące swym zakresem źródłowe procesy symbolizacji. Kompetencje interpretacyjne
w zakresie sztuki kształtują się na podstawie zdolności dostrzegania podobieństw znaczeniowych dzieł (analogii) oraz na podstawie zdolności tworzenia semiotycznych ekwiwalencji. Mają związek z myśleniem twórczym.

M. Muszyńska, Wizualne analogie w edukacji. U podstaw antropologicznej koncepcji kształcenia studentów, Toruń, 2005.
"Wykorzystanie technologii informacyjnych w kształceniu na odległość jest nieuniknioną konsekwencją wyzwań, jakie niesie społeczeństwo informacyjne w zakresie edukacji całożyciowej."

W.Kwiatkowska, Wpływ formy wykładu na jego skuteczność dydaktyczną w kształceniu akademickim - wyniki badań własnych, [w:] „E-mentor", nr 1 (18), SGH Warszawa 2007

XV Międzynarodowa Konferencja Naukowa on-line pt.: „Nowe media – interaktywność – twórczość – edukacja”

 

XV Międzynarodowa Konferencja Naukowa on-line pt.: „Nowe media – interaktywność – twórczość – edukacja”

Mamy zaszczyt zaprosić wszystkich zainteresowanych na

XV Międzynarodową Konferencję Naukową on-line
pt.: „Nowe media – interaktywność -– twórczość – edukacja”,

która odbędzie się w dniu 30 maja 2019 roku w Toruniu.
 

Celem konferencji jest dyskusja nad problemami i wyzwaniami stawianymi przed współczesną edukacją w obliczu rozwoju mediów. Tegoroczna edycja po raz trzeci będzie realizowana online. Formuła ta doskonale się sprawdziła w latach 2017 i 2018. Dostęp online otwarto bezpłatnie dla studentów, doktorantów i nauczycieli. W ten sposób realizowane są postulaty otwartej edukacji i dialogu, który odbywa się pomiędzy naukowcami, badaczami a środowiskiem praktyków.

W Konferencji spodziewamy się m.in. wystąpień naukowców z: Boise State University (USA), University Toledo (USA), Georgia Gwinnett College (USA), Włoch (University Macerata, UNINETTUNO University, Rome, Lexiplus Start Up), Norwegii (Nord University, Norwegian University of Science and Technology, Tromso University), Bośni i Hercegowiny (International University Travnik), Rumunii (University of Craiova, Inspectoratul Scolar Judetean Harghita, University Brasov), Wielkej Brytanii (University of Swansey), Czech (Uniwersytet w Ostrawie), Łotwy (Academy of Technologies), Rosji (Uniwerytet Moskiewski), Litwy (Uniwersytet Wileński).

Przedsięwzięcie to organizowane jest przez Katedrę Dydaktyki i Mediów w Edukacji we współpracy z Katedrą Studiów nad Niepełnosprawnością WNP UMK.

 Strona konferencji: http://www.edukacja.torun.pl/MICE/